Achtergrond van de training

Home Achtergrond van de training

Wat is het?

Het lijkt wel een hype, maar het bestaat al duizenden jaren; Mindfulness. Een ander woord hiervoor is aandachttraining. Dit helpt je om ruimte te maken in je hoofd en met een frisse blik naar het leven te kijken.
Vaak worden we meegenomen door een wirwar van gedachten. We plannen, maken ons zorgen, we beleven frustraties of lopen de hele tijd te mokken. We zijn bezig met meningen over hoe de wereld zou moeten zijn, hoe mensen zich zouden moeten gedragen, hoe we ons zouden moeten voelen en wat we nog moeten bereiken. We zijn vaak aanwezig in het verleden of in de toekomst. Het huidige moment wordt nauwelijks ervaren en beleefd.

Oefeningen helpen om uit je vaste patronen van gedachtes en gewoontes te komen en weer baas over je eigen hoofd te worden. Je gaat zorgelozer leven en kunt meer genieten van wat er hier en nu is. En ook bewuster worden van je eigen lichaam, zodat je deze beter als kompas kunt gaan gebruiken.

Waar komt het vandaan?

meditation-3-1441479Mindfulness of aandachttraining wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van Boeddhisme. Boeddha zocht zijn leven lang naar een manier om zijn wilde geest te temmen. Uiteindelijk kwam hij tot verlichting door zich terug te trekken en zich helemaal te wijden aan meditatie.

In de jaren 60 kwamen een aantal boeddhistische leraren naar het Westen, ze brachten meditatie en mindfulness mee. Vooral de vietnamese monnik Thich Nhat Hanh werd hiermee bekend. Hoogleraar geneeskunde Jon Kabat-Zinn mengde deze oosterse wijsheden met zijn eigen westerse inzichten en ontwikkelde cursussen mindfulness op de universiteit van Massachussets.

Matahappy heeft de aandachttraining  relaxter leven in dit moment  gebaseerd op deze oosterse wijsheden.